onsdag 8 december 2010

Tutorial på maskning

Denna vecka bjuder jag på en tutorial över hur man maskar stämpelmotiv. Direkt när jag såg stämplarna så visste jag att jag ville maska dem. Tänkte även visa hur jag gjorde.

På den första bilden har jag stämplat upp två av motiven på post-it lappar. Den ena ugglan har jag klippt ut och den andra ska jag klippa ut.

När man maskar så måste man tänka lite bakvänt. Det motiv som man vill ska vara längst fram är det motiv som man stämplar först. Så här har jag stämplat ugglan samt satt post-it lappen ovanför.

Här har jag stämplat den andra ugglan och satt post-it lapp även ovanför den. Uggla 1 kommer sitta framför uggla 2.

Här har jag börjat bygga upp min bakgrund med en av trä motiven.

Här har jag lagt till fler träd. Denna stämpel såg ut så här, annars hade man kunnat maska träden för att få fram effekten av att det ena ligger framför det andra.

Här har jag lagt till träd 1 igen samt en söt snigel. Motivet är nu färdigt. Man hade kunnat fortsätta och maskat in fler träd så det hade sett ut som en hel skog bakom. Men jag har valt att sluta här.

Så här ser motivet ut när jag har tagit bort post-it lapparna.

Här har jag färglagt mitt motiv med promarkers samt gjort ett kort.

Materiallista
Cardstock Reprint
Mönsterpapper Melissa Frances - Lillian
Stämplar Reprint Clearstamps Hem kära hem
Sidenband
Organzaband

1 kommentar:

Sari Hänninen sa...

det var ju en gudomlig handledning... nu fatar jag vad du menar :-)