måndag 8 november 2010

Altrad tändsticksask - del 2

Äntligen är det måndag igen, och nu ska ni få se del 2 av min miniföljetong!!

Förra veckan fick ni ju se min  altrade tändsticksask, har ni inte sett den tidigare så kila gärna in och titta på asken först. Då retade jag ju er lite med att ni skulle få vänta tills idag med att se vad som ska vara i den. Är ni nyfikna nu? Hoppas det!!

Jaa, är ni beredda nu då? Håll i er, för här kommer det:


Öppnar lådan lite försiktigt..... hmmmm, det ligger något i, något med mönsterpapper och en stor röd blomma på....


Ahaaaa, ett minialbum! Framsidan är mattad med samma mönsterpapper som asken, sen har jag monterat ihop en stor roströd blomma med en vit knapp och håller ihop alltsammans med en vit knapp och lite guldsnodd. Jag sparar alla små snör- & bandstumpar, för ibland kommer de till användning, som här! Monterade ihop tre stycken klappar med hjälp av smältlim och distanstejp, stämplade en skylt med hjälp av den söta God Jul-stämpeln, och inkade in kanterna lite direkt på stämpeldynan. Monterade fast ett brunt sidenband under blomman och skylten, så att jag kunde knyta ihop hela albumet.

 

Jag har vikt ett dragspelsalbum av skisspapper och cardstock, mattat det med mönsterpappret igen. På varannan sida har jag vänt på mönsterpappret, så att det inte skulle bli så tjatigt. Sen skar jag ut rektanglar i albumblad, som är lite mindre än sidorna.Stämplade den söta Tilda i hörnen på tre av dom, och God Jul-stämpeln på de andra tre, fast i motsatt hörn. Tilda är här färglagd med copic ciao-pennor.


Därefter drog jag mycket lätt blyertsstreck på bladen, det är jättelätt när man har ett rutigt skärundelägg! Bara att lägga bladet så att det följer linjerna, så ser man att det ligger rakt. Sen lägger jag linjalen så att den följer linjerna på underlägget på både vänster och höger sida om bladet, och drar lätt med blyertspenna. När alla streck var markerade, drog jag lite slarvigt med min zigpenna, och suddade sen ut blyertsstrecken. Ser ju lika proffsigt ut som köpta etiketter! Tanken är att jag här i ska skriva upp vilka vi får julkort av i år, och vilka vi skickade till. Om det får plats, så kommer jag också att skriva vad vi gav bort i julklapp, och vad barnen fick.


Så här ser baksidan ut... samma boksidor som asken är fodrad med. Behöver man mer plats att skriva på är det ju enkelt att göra fler blad och montera på baksidorna, så finns det gott om utrymme!


 Hoppas ni tyckte om min lilla följetång, och att ni blev inspirerade att göra altrade tändsticksaskar. Vad syftet är med om spelar ingen roll, huvudsaken är att ni pysslar!! Om ni gör något liknande, får ni gärna lämna en kommentar här, så kommer jag och hälsar på er, och beundrar ert alster!

Materiallista:

Brun cardstock
Stämpel Magnolia - God Jul korsstygn
Brunt sidenband
Övrigt: albumblad, skisspapper, gamla boksidor, versafine vintage sephia, copic ciaos.


Ha en trevlig vecka! /ScrapLinda

Inga kommentarer: