måndag 5 april 2010

Påskägg och easelkort

Hoppas att ni har haft en supermysig, god påskhelg! Vi har firat påsken i Falun hos mina svärföräldrar, och en liten gåva hade vi med oss när vi kom upp. Såg dessa söta påskägg redan förra året, och bestämde mig då för att jag skulle göra ett i år. Jag höll nästan på att glömma bort det, men så hade jag gesso framme till ett annat alster, och kom då på detta med påskägg igen...


Jag tog ett vanligt, sparat motivägg i papper  - såna man hittar i vilken affär som helst - och täckte det med gesso. För att få en fin yta på ägget duttade jag med penseln efteråt för att ta bort penseldragen. När det torkat limmade jag på den vackra spetsen, stansade ut blad i mild, grön cardstock och monterade ihop en stor blomgrupp med hjälp av de vackra embossade blommorna från Prima och diverse minirosor ur min privata gömma. (Liknande rosor finns i shoppen!) Krullade några av stjälkarna runt en blompinne och avslutade med att lägga på rosa halvpärlor lite slumpartat.


Det var riktigt roligt, kommer helt klart att altra flera ägg - kanske inte i år, men nån gång.


Till ägget gjorde jag ett litet easelkort med Magnolias papper och stämplar. Stommen är i rosa cardstock, med matta i Somebunny Loves You - Pink Hoppy. Lilla Kanintilda målade jag ljusgrå och rosa med tombowpennor, lade lite glitter Frosted Lace på rosetten under hakan. Satte henne på underbar rosa spets. Inuti kortet lade jag en matta till i det söta, rosa kaninpappret. Som stöd för framsidan gjorde jag en skylt av den söta texten "Önskar dig en äggstraspeciell påsk" och små rosa halvpärlor. Alla kanter har jag distressat med edge scraper och stämpeldyna.


Easelkortet sett lite från sidan.

Materiallista:
Rosa cardstock
Mönsterpapper Magnolia Somebunny Loves You - Pink Hoppy
Stämpel Magnolia Lilla Kanintilda
Stämpel Magnolia "äggstraspeciell påsk"
Halvpärlor från Reprint
Prima embossade blommor
Eget: gammalt påskägg, gesso, bladstans, minirosor.

Kram ScrapLinda

Inga kommentarer: