måndag 26 april 2010

Två olika kort av samma papper & en chokladsko

Jaha, jag får visst äran att skriva inlägg nummer 100!! Kul! Idag bjuder jag på tre alster, med lite olika stil. Måste förresten också be om ursäkt för det sena inlägget, jag har samlat på mig sååå mycket inspiration inom månadens tema "bröllop" så jag har beslutsångest när jag ska skapa något.


Först ut kommer det mer romantiska kortet, ett så kallat konvolutkort. Jag har skapat detta och nästa kort av samma papper, bara vänt sidorna olika när jag vikt. Tanken egentligen med dessa är att man ska hålla ihop korten genom att knyta band runt, men papprets vikt tillsammans medmina dekorationer gör öppningen tillräckligt tung för att det ska hålla sig stängt ändå. Med pearlmaker har jag gjort halvpärlor runt hela konvolutet, monterat den vackra spetsen under fliken med dubbelhäftande tejp. Den såååå underbara stämpeln är målad med tombows och nosar och blombukett har fått lite glossy accent på sig för att stå ut lite extra. Monterade sen ihop en enkel med vacker blomgrupp av blad, prima-blomma, minirosor och blommor. Droppat några daggdroppar med glossy accent på bladen.



Kortet har jag skurit till av det vackra shimmercardstocket och gjort egna swirls med pearlmakern. Stämpeln "ringar och hjärtan" har jag målat med embossingpenna och sen embossat med guld och rosa och klippt ut hjärta och ringar. 


Nästa kort är alltså samma papper fast jag vänt det åt andra hållet när jag vek. Stansade en spetskant med MS kantstans ritade små svarta stygn längs hela konvolutet och längs hela spetskanten. Bladen som jag punchat ut i mild, grön cardstock, och blommorna har också fått små stygn på sig, sen monterade jag dom med små hjärtbrads i olika färger. Stämpeln är färglagd med tombows, jag drog med pennorna på akrylblock och plockade upp färgerna med en pensel doppad i vatten. På så vis får man lite av vattenfärg-effekt på färgläggningen. Lade sen glossy accent på fönstren, hjärtat och dörren, och ritade stygn även här runt kanterna.




Kortet är även här tillskuret av shimmercardstock, så klart har jag ritat stygn även runt det. Ritade två små hjärtan i övre, högra hörnet som motvikt till de underbara crystalringarna jag monterat i det nedre vänstra hörnet. Båda korten är enkla att göra och går snabbt, så de passar utmärkt som inbjudningskort. Men de passar lika bra som gratulationskort att ta med sig till ett bröllop, eller som tackkort efter.


Sen bjuder jag också på en liten chokladsko. Den kan användas som gåva till brudparet, eller som bordsplacering - då monterar man bara på en banner med namnet på - eller bara som en bordsdekoration. Jag har vikt den i shimmercardstock efter mall från internet. embossat två olika storlekar av prima-blommorna med rosa pulver, och knutit ihop blommorna med en creamfärgad hjärtknapp och vitt organzaband. Lite pearlmaker-pärlor på framsidan, men jag har även dragit med pearlmakern längs med de övre kanterna av skon för att dölja var den är skarvad. Lade några läckra chokladpraliner i cellofan och knöt om med vitt organzaband.

Materiallista:
Rosa shimmercardstock
Mönsterpapper Glittery Crisscross från Best Creation
Stämpel House Mouse Playing Dress up
Stämpel Reprint Kyrka
Stämpel Scapa Ring med hjärta
Brads minihjärtan gula, vira & rosa
Vita pappersblommor
Prima embossade vita blommor
Miniros & blommor
Storytellers blad
Knapp hjärta - Paper Collage, Champagne
Spets beige blomma
Smalt, vitt organzaband
Ringar med rhinestones
Glossy accent
Övrigt: bladpunch, pearlmaker cream, Martha Stewart kantstans Scalloped dot

1 kommentar:

Maria Thim Kokki sa...

Lika vackert som vanligt =)
Gillar skon jättemycket, kul idé!

Kram Maria