måndag 30 augusti 2010

Tutorial - stämpelteknik maskning

Idag bjuder jag på en tutorial istället för alster... Jag ska visa er hur jag maskar ihop en bröllopsstämpel, en påskstämpel och en studentstämpel, alla från Magnolia.

Stämpelteknik maskning

Det som är viktigt att tänka på när man ska maska, är att tänka lite tvärt om. Det motiv som jag vill ha längst fram, ska stämplas först. Jag börjar med att stämpla upp "Tilda med blomflicka" på vanligt skrivarpapper två gånger och klipper sen ut det. Eftersom jag vill använda stämpeln i annat sammanhang än bröllop, så har jag gjort en negativ mask, för att få bort hennes slöja och diadem. 


Första masken ser ni till vänster, där har jag stämplat upp hela stämpeln och sen klippt ut efter linjerna, eftersom jag inte vill ha slöjan och diademet så har jag klippt bort det med. (Ja, jag glömde klippa bort slöjan bakom hennes vänstra kind, men just nu gör det inget.) Till höger ser ni den negativa masken, där jag klippt bort Tildas hår och ansikte, men lämnat kvar slöjan och diademet. Den ska jag ha på stämpeln, för att inte få färg på just dessa delarna.


Jag lägger sen på lim på maskerna med Zig 2 way glue pen, eftersom den fungerar som post-it om man låter limmet torka. På den positiva masken lägger jag limmet längs konturerna på baksidan, och på den negativa masken på framsidan.

Sen monterar jag den negativa masken direkt på stämpeln, och ser till att slöjan och diademet döljs, men att hennes armar och hår fortfarande syns. Sen tar jag stämpeldynan och trycker med den ovanpå stämpeln när den ligger på bordet. Gör man tvärt om är det lätt att masken lossnar, trots limmet.


Här har jag duttat på med stämpeldynan, och man kan skönja var slöjan och diademet är nånstans.

Sen tar jag bort masken, och slöja och diadem är helt ofärgade.


Nu har jag stämplat flickorna på mitt akvarellpapper...


Dags att lägga på den positiva masken. (Här ser ni att jag glömde klippa bort slöjan, men den andra stämpeln ska inte in så långt, så det gör inget.)


Nu stämplar jag "Tilda med lamm" ovanpå och bredvid masken till vänster.


Stämplar "Student-Tilda" ovanpå och bredvid masken till höger.


Så här ser det ut när jag tar bort masken. Nu står de olika Tilda tillsammans i grupp, med bröllops-Tilda och hennes blomsterflicka längst fram.

På detta viset kan man bygga upp miljöer bara genom att maska olika stämplar. Min flickgrupp får ni se mer av nästa måndag, då de dyker upp på en altrad bok.

Materiallista:
Övrigt: akvarellpapper, stämpeldyna VersaFine onyx black, Zig 2 way glue pen.

Trevlig vecka!/ScrapLinda

2 kommentarer:

Linapyssel sa...

Jag längtar efter att få se det färdiga resultatet!!! Tack för att du delar med dig av dina fina tekniker LINDA!!
Stor kram LINA

NHL sa...

Väldigt bra och tydlig tutorial :-)
Inspirerande!